35. הגודל כן קובע - או אופטימיות זהירה


הפוסט האחרון שלי היה קצת פסימי ואני קיבלתי חיזוקים מכל הכיוונים להסתכל ביתר אופטימיות על הדברים. אז הנה. מצאתי סיבה למסיבה.
סבון ואבקת כביסה.
במסגרת חיינו המודרניים אנחנו חייבים (ונהנים) להתקלח, לכבס את בגדינו, וגם לנקות את הבית מדי פעם..
מה שמחתי כשמצאתי כאן מלאן של סבון. במקום לקנות עוד מיכל קשיח עם משאבה, הצטיידתי בשקית רכה עם אותו הסבון. גם חסכתי כסף, כיוון שהמלאן זול יותר (לאותו נפח סבון) וגם חסכתי פלסטיק של האריזה.


הגודל כן קובע! כל כך לעשות אותי שמחה..

אז הכותרת היא אופטימיות.. ובכל זאת.. מה הבעיה? הבעיה שאין הרבה דוגמאות כאלה. למיטב ידיעתי המוצר היחיד שנמכר בארץ כמלאן הוא חומר לניקוי חלונות.
ותראו דוגמא אחרת, תראו איזה הבדל- יש כאן 1.3 ליטר של פלסטיק קשיח לעומת שקית דקיקה של סטריפים (הבאתי את זה מהארץ).. כאן זה לא רק מלאן, אלא זה מוצר אחר לגמרי, שמשיג את אותה תוצאה - כביסה נקיה עם מוצר קומפקטי, שארוז באריזה מינימלית.
ככה צריך.
 
במסגרת הדוקטורט שלי הכרתי מספר חוקרים מפרוקטר & גמבל. חברת ענק שמייצרת מגוון מוצרים, בין השאר חומר לכביסה מוכר- אריאל.
כשהכרתי את החבר'ה הנ"ל, קבוצה של כ 5-6 דוקטורים לכימיה, שתפקידם היה להפחית את הניראות של מוצרי פרוקטר באתרי ההטמנה. כן, כן, לשם כך שכרו שירותים של דוקטורים לכימיה.
הרי לכם קונפליקט שיווקי- מצד אחד אתה רוצה למכור מוצר גדול, שנראה היטב על המדף בסופר ומצד שני אתה מבקש להצטנע כאשר האריזה שלו מגיעה לאתר ההטמנה.

בסוף שנות התשעים היינו מגיעים הביתה עם אבקת כביסה במשקל 5 ק"ג, וידידי הדוקטורים שילבו טכנולוגית על (לא באמת) ופשוט הוציאו מהמוצר את חומרי המילוי (בעיקר טלק) שהיו מוספים לחומר הפעיל של אבקת הכביסה. כמה פשוט!
מטבע הדברים, מהלך כזה חייב להיות מלווה בקמפיין שיווקי ולכן הפרסומת דיברה על "קומפקטיזציה  " של האבקה. מה שנקרא- להכין לימונדה מהלימון .. גם לחסוך כסף ליצרן (חומרי המילוי, האריזות, אנרגיה, הובלה) וגם להצטייר כמושיעי הסביבה שמייצרים פחות פסולת. 

או אז המשיכו עמיתי בפיתוח והבינו כי עיקר ההשפעה הסביבתית של הכביסה (באמצעות ניתוח מחזור החיים) היא בכלל הטמפרטורה הגבוהה של הכביסה (60 ואף 90 מעלות). הפיתוח, והפעם בלי ציניות, היה של אבקת כביסה מבוססת אנזימים. כך ניתן לכבס רק ב 30 מעלות ולחסוך הרבה אנרגיה.
גם כאן, חייבים לפרסם ולשווק. זוכרים את הגברת שנכנסת יחד עם המומחה הלבוש בחלוק לבן לתוך סיבי הבד?? זה זה!  הבעיה היא שבפרסומת לא הסבירו שאנזים (חלבון), ממש כמו ביצה, עובר דנטורציה  בטמפרטורה גבוהה ולכן הוא ממש לא פעיל אם מכבסים בטמפרטורה הגבוהה מ 37 מעלות, כלומר, לא נתנו הוראות שימוש בפרסומת עצמה לאבקת הקסם.

מסקנות
הגודל כן קובע, וכשמדובר באריזות- צריך ואפשר פחות
- צריך לפתח ולשווק עוד מוצרים שניתן למלא איתם כלי קיבול קשיח שנמצא בבית. אנחנו, הצרכנים, חייבים לדרוש זאת.
 מומלץ לקרוא הוראות שימוש, גם אם זו אבקת כביסה..

Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..