24. ועוד על שקיות...


עליתם עלי. יש לי פטיש לנושא, בעיקר משום שזה לא הנושא הסביבתי הכי חשוב/ בוער ובכל זאת, הוא מצליח לרתק ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים, לרכז סביבו חקיקה (פופוליסטית יותר או פחות) נמרצת ובעצם, הבעיה לא ממש (ממש לא!) נעלמת לנו מהעיניים.
 דו"ח חדש של האו"ם  מראה כי ב 127 מדינות כבר יש התייחסות חוקית כזו או אחרת להגבלת שימוש/ מס על שקיות הנשיאה, עידוד חלופות של שקיות רב פעמיות ועוד. נתחיל מסימון המטרה של הדוח הזה: הדוח מכווין לאיסור כולל של ייצור ושימוש בשקיות נשיאה על מנת לעמוד ביעד הקיימות  מס' 14 של האו"ם- הבטחת השימור והקיימות של האוקיינוסים. זו נקודת המוצא, וחשוב להבין שהיא זו שמובילה לאנאליזה והיא זו שמובילה למסקנות. וכפי שקורה בהרבה מקרים בחיים, ובטח בנושאים הסביבתיים- שכאשר מושכים את השמיכה לכיוון אחד, חלק אחר נשאר לא מכוסה.
נכון, הפלסטיק שאנחנו עושים בו שימוש מטורף ומופרז, מגיע לשטחים הפתוחים, לאוקיינוסים, פוגע בחי (שהוא גם המזון שרובנו אוכלים) ובעצם, נמצא בכל מקום. אז איך זה שכל החקיקה הזו לא מצמצמת, באופן מהותי, את ייצור 5 טריליון שקיות נשיאה בעולם? איך זה שייצור הפלסטיק בעולם יותר מהכפיל את עצמו ב 20 השנים האחרונות?
מבין ההסברים ניתן למצוא את העובדה כי יש בחקיקה הזו המון חורים.

באף מדינה, מסתבר, אין איסור גורף על ייצור השקיות האלה. ניתן ליצר אותן, אבל בהמשך הדרך ישנן הגבלות (איסור חלוקה בחינם, אישור לייצא למדינות אחרות ועוד). כך, למשל, בסין יש איסור על יבוא שקיות ורשתות השיווק נדרשות לגבות כסף על השקיות, אך אין איסור מוחלט על ייצורן או ייצוא שלהן. רק ב 55 מדינות יש איסור מוחלט, אך הראיה הכוללת של חלופות על בסיס ניתוח מחזור חיים (כפי שכבר ראינו) לא קיימת. יש גם הרבה מאוד הקלות- בקמבודיה יש אישור לייבא כמויות קטנות של שקיות למטרות "שאינן מסחריות", במרבית המדינות הנדונות (גם אנחנו בתוכן) יש החרגה של שקיות המשמשות לאריזת מזון טרי וירקות/פירות, ובעיקר, המכשלה הגדולה ביותר היא אילו חלופות להציע.

הפתרון ההגיוני ביותר שחייבים לאמץ, לקדם וליישם הוא כפול- מצד אחד צמצום השימוש באופן וולונטרי (אישי, עסקי) ומנגד החלה של מה שנקרא "אחריות יצרן מורחבת", קרי, לאכוף על היצרנים, אלו שמכניסים את השקיות האלה לשוק, אחריות לטפל באריזות האלה עם תום מחזור החיים שלהן.

ולא, שקיות נייר אינן התשובה! וגם ההתעסקות בקשיות לשתייה וצמרונים מפלסטיק לאוזניים זו התעסקות שולית.


Comments

  1. מאמר חשוב וכתוב היטב.

    גביית 10 אגורות לשקית בסופר זו בדיחה. משלמים שקל ומקבלים 4-5 שקיות יותר מדיי. המחיר לחשקית צריך להיות 5 שקלים.

    ועוד שמתי לב: מאז שהחלנו לשלם 10 אגורות על שקית - איכות הפלסטיק שלהן עלתה והן כעת הרבה יותר עבות וחזקות. יופי...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..