5. הדוקטורט. חלק ב


עדיין קר כאן במדריד, וכמה פעמים ביום הגשם מזרזף.. אני יודעת שעוד אתגעגע לקור הזה (הבטיחו קיץ מהביל כאן) אז במקום לאכול איזה טאפאס, קבלו עוד פוסט

הדוקטורט שלי כלל, כאמור, כמה מחקרים אשר עשו שימוש במתודולוגיה של ניתוח מחזור חיים. בין השאר, חקרתי את השפעת הטיפול בחומר האורגני על פליטת גזי חממה וגם את נושא אריזות מיכלי המשקה (בשפה פשוטה- מה יותר עדיף- לארוז משקאות בפלסטיק, באלומיניום או בזכוכית?). הפתעה!
התשומות הסביבתיות של בקבוקי הפלסטיק אמנם התקבלו כגבוהות יותר מהחלופות האחרות (כמובן, בחנתי חלופות שונות לטיפול באריזות אלה בסוף החיים- מיחזור, הטמנה, השבת אנרגיה אם ניתן), אבל אם מנרמלים את הפליטות האלה לא לטון חומר אריזה אלא ל 1000 ליטר משקה- התוצאות מתהפכות, ובגדול. כלומר, בגלל משקל האריזה הנמוך של הפלסטיק קיימת עדיפות ברורה לשימוש בחומר זה.
ברור לי שחלקכם יקשו וישאלו- אוקי, ומה בדבר נדידה של חומרים פלסטיים מסוכנים לתוך המשקה, ומה בדבר הפלסטיק שלא מטופל ומגיע לאוקיינוסים, נערם שם ב"איים מלאכותיים" או מתפרק ומוצא מקומו בקרביים של שוכני הים. נושא זה לא נחקר בעבודתי.


ראו כאן
Ayalon, O., Avnimelech, Y., & Shechter, M. (2000). Application of a comparative multidimensional life cycle analysis in solid waste management policy: the case of soft drink containers. Environmental Science & Policy, 3(2-3), 135-144.

חשוב לציין, מיכלי משקה לא הולכים להיעלם בקרוב. ההחלטה של האיחוד האירופי מיום 27.3.19 לאסור שימוש בפלסטיק חד פעמי 
נוגעת לכלי אוכל חד"פ, צמרונים לאוזניים, קשיות שתיה, בוחשים לקפה, מקלות לבלונים (כן, כן, כך בהחלטה!) וכן אוכל ומשקה הארוז בפולסטירן מוקצף (קלקר) ופלסטיק פריק ביולוגית-OXO.
לגבי מיכלי המשקה קבע האיחוד יעד של איסוף נפרד בהיקף של 90% עד שנת 2029 (עם יעד ביניים של 77% ב 2025)- אבל שום התייחסות להפחתת השימוש בהם.
כמובן, שהמניעים להחלטה כזו הם גם כלכליים וגם סביבתיים. מבטיחה לחקור עד כמה מחקר אובייקטיבי ליווה את ההחלטה.

לאור ההחלטה של האיחוד ולאחר שיתפרסם הנוסח הסופי, תתחיל תקופה של שנתיים בה מדינות האיחוד יצטרכו להטמיע את החוק החדש למניעת השימוש בפלסטיק חד פעמי, אל תוך מערכת החוקים הלאומית של כל מדינה באיחוד האירופאי.
מטבע הדברים, חיים בעיר זרה משנה את השגרה. אני חשופה היום, הרבה יותר מחיי "הרגילים", לשלל מסעדות, TAKE AWAY, (אובר נמצאים כאן חזק במדריד -uber eats) בכל מה שקשור להובלת אוכל מהמסעדות. לפי מה שאני רואה כאן- כולנו משועבדים לאריזות, לחיי הנוחות שיקנו בשבילנו, שיבשלו לנו, שיביאו לנו.. וכל זה, תמיד מגיע ארוז.
האתגר של הקהילה העולמית להפחית את השימוש בפלסטיק הוא אתגר אדיר!
hasta luego


Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..