34. ריבאונד


הירגעו, כמעט 4 חודשים במדריד לא הפכו אותי לפרשנית כדורסל (למרות שמאוד שימח אותי שנבחרת העתודה של ישראל בכדורסל ניצחה השבוע את נבחרת ספרד..), אלא אני מבקשת היום לתאר את אפקט הריבאונד בתחום הסביבה.
לתחום זה השפעה מכרעת על הסביבה. כך, למשל, כאשר אנחנו קונים מזגן שעלות השימוש בו לכל לילה הוא "רק" שנקל, אז למה לא לישון עם מזגן כל הלילה ולהתכסות בשמיכה עבה כי קר? אם יש לנו מכונית "יעילה" שנוסעת מעל 18 או 20 קילומטר לליטר, אז למה שלא נסע לעשות קניות זולות במרחק של 40 ק"מ מהבית- שהרי זה יוזיל לנו את הקניות וייקר את הנסיעה רק ב 15 ₪..? כמובן, שמבחינה סביבתית הריבאונד הוא בכך שיש צורך לייצר חשמל כדי שהמזגן יפעל כל הלילה, ויש לכך השפעות סביבתיות שליליות ברורות. גם את הנסיעה שלנו ברכב לא צריך לתרגם רק לעלות הישירה של צריכת הדלק, אלא גם לזיהום שנפלט וגורם לתחלואה, פגיעה בערך הדיור (דירות הפונות לכביש ראשי ערכן נמוך מדירות הפונות לפארק), פגיעה בחקלאות (בעיקר בגלל עליית ריכוזי האוזון ה"רע", שנוצר בתגובה פוטוכימית כתוצאה מפליטת תחמוצות חנקן וחומרים אורגניים) ועוד.
גם כאשר נצא לקניות ונראה חולצה מהממת שנושאת תווית שהיא יוצרה ע"י צמצום צריכת משאבים טבעיים, זה ייתן לנו "רישיון מוסרי" לקנות את החולצה הזו, למרות שאנחנו לא באמת צריכים עוד פריט בארון.
כלומר, באמצעות ניקוי המצפון אנחנו בעצם צורכים יותר.

כך גם בנושא ההיערכות לשינויי האקלים (וואי, כמה חם כאן!!). בבלוג #30 התחלתי לתאר מה זו היערכות (אדפטציה) לשינויי אקלים, אבל כיאה לכותרת, אני מבקשת קצת להרחיב את הדיון על אפקט הריבאונד בהיערכות.
כאשר אנחנו מתכנסים בבתים ומשרדים ממוזגים אנחנו מאוקלמים, אבל מעלים את צריכת האנרגיה והזיהום וכמובן, שכאשר הבפנים ממוזג, זה עושה את החוץ חם יותר.
כאשר אנחנו מתפילים מים, אנחנו נערכים לשינויי אקלים, כי אנחנו כבר פחות תלויים בחסדי השמים והגשם, אבל אנחנו גם מעלים את עלות ייצור המים וגם את צריכת האנרגיה לייצורם (מה שגורם, לפליטת מזהמים וגזי חממה), בנוסף, וזה גם מה שקרה בישראל- כאשר אנחנו מתפילים מים אנחנו, בטפשות, יוהרה או רשלנות, מכריזים ש"ישראל כבר לא מתייבשת" ובכך לחרב (תרתי משמע) את החינוך והכסף שכבר הושקע בהתייעלות במשק המים.
צריך לזכור כי לעולם הפתרון שבו נצטרך, מלכתחילה, פחות מים ופחות אנרגיה, יהיה הפתרון הטוב ביותר- הכלכלי והסביבתי ביותר.  


מיצגים בתערוכת ECO VISIONARIOS במטדרו במדריד. 
תערוכה בה שותף גם המכון בו אני עובדת itdUPM

מסקנות:
-       פתרונות להיערכות לשינויי אקלים הם רבים, מגוונים ומתחילים מלמטה (התייעלות אנרגטית, שימור משאבים, איקלום בתים בצורה טבעית, רכישת מדים מותאמים לשוטרים ולא מדים סינטטיים שחורים ועוד ועוד)
-       בטרם אימוץ פתרון/ טכנולוגיה/ קמפיין חייבים לחשוב על אפקט ריבאונד שעלול להיווצר ולמזער אותו
-       העולם מתחמם, האקלים משתגע. אני, מטבעי, פסימית לגבי האפשרות לבלום את זה.

שבת שלום לכולנו במזגן

לשאר הטורים בבלוג



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

56. הכלבים נובחים..