30. חם, מתחמם, לוהט!

כבר מספר שבועות הטמפרטורה במשך היום במדריד לא יורדת את ה 30 מעלות, ובלילה המצב משתפר ונושק ל 20 מעלות, אפילו מלמטה. המזל הוא שהלחות כאן לא עוברת את ה 25% כך שזה יחסית, במזגן, נסבל.
כבר היו בקיץ הזה, בסוף יוני, אירועי אקלים קיצוניים באירופה. הטמפרטורות היו גבוהות באופן מטורף, שריפות ויובש קיצוני כאן בספרד. זוהי חזרה קיצונית עוד יותר מהקיץ ההוא, של 2003 (בלוג מספר 19), רק שהפעם ההיערכות של המדינה ושל הרשויות המקומיות היתה טובה יותר (ראשית, כיום מזגנים יש בכל סופרמרקט או חנות, כמעט בכל בית קפה ואפילו בהרבה בתים וכמו כן הרשויות מודעות יותר לנושא: נפתחים "חדרי קרור", בעיקר למחוסרי בית- ויש כאלה לא מעט ברחובות מדריד, מחולקים מאווררים לבתי אבות, פארקים ציבוריים הטובלים בעצים ובירק, שהינם קרירים יותר ביום ובטח בלילה- נשארים פתוחים 24 שעות וממילא  יש כאן כל כך הרבה שוטרים ברחובות שיש מי שיכול לעזור..).

הטיפול בנושא האקלים נחלק, למעשה, לשני תחומים: הפחתת פליטות גזי חממה והיערכות לשינויי האקלים.
הבלוג היום יעסוק, מטבע הדברים, בהיערכות.
במסגרת פעילות המשרד להגנת הסביבה בישראל להכנת תוכנית לאומית להיערכות ישראל לשינויי האקלים הוקם במרץ 2011 מרכז הידע הישראלי להיערכות לשינויי אקלים בישראל. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 474 שהתקבלה ביוני 2009, יעודו של מרכז הידע לרכז את הידע המדעי הקיים בנושא ההיערכות (אדפטציה, adaptation) לשינויי האקלים, לזהות פערי ידע, לתאר את הסיכונים והשלכות שינויי האקלים על תחומים שונים ולהציע מדיניות לאומית במספר תחומים. בנוסף, מטרת מרכז הידע לאגם ידע וטכנולוגיות ישראליות אשר ישווקו וייושמו הן במדינת ישראל (משרדי הממשלה השונים) והן במדינות יעד אחרות.
המרכז הוקם ע"י אוניברסיטת חיפה ובראש המרכז עמד פרופ' מוטי שכטר ואני שימשתי כמנהלת המרכז (בהמשך, מוטי העביר את השרביט לידי). חברו למרכז חוקרים מאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב, הטכניון ומוסד שמואל נאמן בטכניון.
3 מסמכים הונחו על שולחן הממשלה (את כולם ניתן לקרוא באתר מרכז הידע להיערכות לשינויי אקלים http://www.iccic.org.il/) והם אלה ששימשו את הממשלה להקמת המנהלת להיערכות לשינויי אקלים. המנהלת הוקמה בהחלטת ממשלה 4079 מיום 29.7.2018- שבע שנים אחרי תחילת פועלו של מרכז הידע, 5 שנים אחרי שהוגש הדו"ח האחרון של מרכז הידע.
חשוב לציין כי ידע בתחום הזה הוא מאוד מאוד דינמי ומתעדכן וחמש שנים בתחום הזה הן כמעט נצח..



 האדם הראשון בהיסטוריה שהיה מוכן לשינויי האקלים היה נח

בחלק מהנושאים מדינת ישראל מוכנה לשינויי האקלים- אנחנו מייצרים לעצמנו מים מהתפלה, המבנים ממוזגים, החקלאים שלנו יודעים להתאים את הגידולים, מערכת הבריאות מוכנה לטפל באירועי אסון המוניים וכד' אך מנגד, אין כמעט צל ברחובות שלנו, אנחנו חווים כל שנה מחדש אירועי הצפות, שריפות וסופות (שכן "שינויי אקלים" זה לא רק גל חום, אלא גם שיטפונות ובצורות, סערות ושריפות..).
מנהלת ההיערכות לשינויי אקלים פועלת ללא תקציב!
גם אתר מרכז הידע לא מתוקצב ולכן מידע חדש לא מתעדכן ולא מנגיש למקבלי ההחלטות ברשויות המקומיות ובממשלה מידע עדכני.
כרגע, כל הפעולות נעשות "תוך כדי", בתקציב הקיים (ואין ממשלה כזכור לכם כבר הרבה זמן, כך שגם אם יש כסף אי אפשר להוציא אותו על יוזמות ופעילויות חדשות).
וכן, חברים, אני חוששת שאסונות ימשיכו לקרות במדינת ה"סמוך". בין אם זו התייבשות של חייל או טביעה בנחל מוצף וגועש, בין אם זו שריפה שפוגעת בחי ובצומח, ברכוש או חלילה בבני אדם. רק בשבוע הזה (10.7.19) נהרגו ביוון, שכנתנו, 6 אנשים בגלל סופה קצרה והרסנית שהרסה כל מה שנקרה בדרכה..
הכתובת על הקיר. חייבים להיערך לשינויי האקלים.

לשאר הטורים בבלוג- https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=7643551286347807273&pli=1#allposts


Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..