58. בלוג על הבלגה

ביום הזה, 31.12 הפכתי לאמא. 
זה יום סופר מרגש, מלא אחריות ומלא אושר. הכל עשיתי כדי להגן על ביתי הקטנה, הענקתי לה אהבה וחיבוק, אוכל ונישוק, ערכים וחינוך. הענקתי לה מחסה והגנה. עד כמה שיכולתי.
במועד אחד, שתיכף תבינו את ההקשר שלו, הרגשתי שאינני יכולה לתת לה את ההגנה הנדרשת. בינואר 1991, היא ושני אחיה הקטנים ישנו במיטתם. גרנו אז בחיפה והתעוררנו באמצע הלילה לקול אדיר (שבדיעבד הסתבר שזה הטיל שנפל על קניון לב המפרץ, שהיה עדיין בתהליך בנייה). מיד התכנסנו בחדר האטום, עם הברדס האקטיבי (לניצן) והממ"טים (לירדן ולמעין). אחרי כמה שעות, משלא נשמעה כל הרגעה, החלטתי לשים את נפשי בכפי ולצאת למטבח, להביא להם משהו חמים לשתות, כיוון שסבלנותם פקעה. יצאתי ומול חלוני ראיתי מכונית לבנה של זיהוי אמל"ח כימי, ושני אנשים בחליפות לבנות בוחנים את הסביבה. צ'רנוביל בנווה שאנן. האמת- מפחיד! ומפחיד זו לא מילה שיכולה לתאר את חוסר האונים באי היכולת לתת הגנה לילדים שלך.
היום, ביום ההולדת של הבת שלי ואני מרגישה בדיוק, אבל בדיוק אותו הדבר.
היום, 31.12.19, החל הנישוב של אסדת לוויתן. לא אכנס כאן לפרטים, למודלים ולהערכות, אבל לא המלצתי לבת שלי לקחת את הנכדה האהובה שלי ולברוח מהאיזור. אני עדיין סבורה, מקצועית, שגם אם יהיה ריכוז גבוה של בנזן ושאר חומרים אורגניים שאינם מתאן (NMVOC), אם נמצאים בתוך בית עם חלונות מוגפים- הסיכון זניח.
אבל, וכאן האבל הגדול- כשל המשרד להגנת הסביבה להגן על עצמי, על ביתי, החוגגת היום יומולדת ועל נכדתי. התשובות המגומגמות שלו לכל אורך התהליך, מעידים על חוסר מקצועיות. אם אתם שואלים אותי- לפני 3 או 4 שנים כבר הייתי שולחת צוותים לקורסים ולהשתלמויות בחו"ל, להבין את כל נושא הגז והנפט, לייצר ארסנל של עובדי המשרד, שיהיו המומחים, ב-ה הידיעה, בנושא זהום אוויר וזהום ים מכל התעשייה הזו.
זה לא קרה, ולכן, נשארו כאן, בבנימינה, נתונים לחסדי שמיים (רוח דרום-דרום מערבית), עם אפליקציות של איכות האוויר שקרסו בגלל עומס משתמשים (מה? לא חשבתם שזה יקרה??) ועם תקווה ש"הכל יהיה בסדר".
אז זה לא צ'רנוביל. הבנזן הוא אמנם מזהם מסרטן ודאי, אך זה לא אומר שחשיפה אליו בהכרח גורמת לסרטן. חשוב להבין זאת. בכל מקרה, השפעתו על בריאותנו לא תתגלה מחר וגם לא בעוד שנה, אבל, עצם העובדה, שאין על מי לסמוך ואין לנו דרך להגן על עצמנו, היא מחשבה מתסכלת. מאוד.

מזל טוב לך, אהובה שלי, אמשיך לעשות הכל כדי לשמור עליך ועל תמרה!


Comments

  1. כל מילה. הבלבול שנוצר וחוסר האמון של אזרחים במערכות שאמורות לשמור עליהן - הוא בכיה לדורות... קצת כל כל עניין הגז. ואגב המשרד להגנת הסביבה לא לבד, משרד הבריאות בכלל נפקד מהשטח ומהדיון.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ככה זה כשמשרד הבריאות מקבל את הנתונים מהגנ"ס, והם מקבלים את המידע משותפויות הגז.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

56. הכלבים נובחים..

62. הפח חכם, האנשים.. פחות..

60. סוגרים מעגל