53. מיחזור בחיק הטבע


כדי לסגור את ששת החודשים שלי כאן, בספרד, נסעתי לעוד כנס בנושא הטיפול בפסולת. 
הכנס של ISWA  - הארגון המקצועי לטיפול בפסולת, התקיים בבילבאו.
תכלס, מודה, לא למדתי הרבה.
מיחזור מיחזור ועוד פעם מיחזור. נו, באמת. גם כאשר דובר על אחריות יצרן מורחבת.
חקיקה זו מבוססת על אחריות היצרן שמתמקדת בטיפול במוצר לאחר תום השימוש בו, כשהמטרה העיקרית שלה היא הגדלת כמות המוצרים שיטופלו בסוף חייהם ברמה גבוהה ככל שניתן על פי ההיררכיה של הטיפול בפסולת והקטנת ההשפעה הסביבתית של אותם מוצרים כשהם, בסוף חייהם, נהפכים לפסולת.  הכוח המניע מאחורי אימוץ יוזמות כאלו הוא לגרום לשינויים בתכנון המוצר, בייצור שלו, בשימוש בו ובטיפול בו בסוף חייו. חשיבה כזו אמורה גם לשפר את הביצועים הסביבתיים של המוצר ואפילו לחסוך עלויות ליצרנים.
בסיס העקרון הוא שחברות המייצרות מוצרים אחראיות על המוצר לאורך כל מחזור החיים שלו ולא רק מעבר לשלב המכירה (מכן הביטוי "מורחבת").
אבל, רק שתבינו, באירופה מדובר על תעשיית השטיחים, טקסטיל ומוצרי חשמל. על נושא האריזות כבר לא מדברים בכנסים מסוג זה כיוון שהוא כבר common practice   , גם כאשר המושב עסק בכלכלה מעגלית- בסוף, הגיעו ל"מיחזור".
כמובן, שנהניתי לשמוע את ריבה וולדמן (שבשעות הפנאי שלה היא סטודנטית שלי ושל ד"ר ציפי עשת לדוקטוראט, בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה) מספרת על פארק המיחזור חיריה ועל האירוויזיון הירוק (בפעם הבאה היא כבר תציג את ממצאי הדוקטורט שלה)  ואת איגי ארם מספרת על המחקר שלה שבחן את השפעות הביקור במרכז החינוכי המרתק הזה.


בתמונה מימין לשמאל- אני, ריבה, איגי ועמוס רבין. ברקע- מוזיאון גוגנהיים

הכנס היה רק הסיפתח לשבוע של טיול בטבע עם האיש שאיתי.
הפיקוס דה אירופה- PICOS DE EUROPA, פארק טבע לאומי בצפון ספרד, קיבל את פנינו במזג אוויר מושלם וקרא לנו לצאת לטרקים.  
המסלולים היו לא קלים, אבל הנופים עוצרי נשימה (ברור שגם העליות המטורפות עצרו את הנשימה), אבל היתה זו סגירה נהדרת של השבתון.

אין ספק, שלטבע- ובטח קצת אחרי עונת השיא של הטיולים, כשאין הרבה אנשים, המסלולים עדיין מוצלים בחלקם והעלים האדמדמים כבר מבשרים את הסתיו.. ומזג האוויר מחייך (22- 24 מעלות, ללא לחות)- יש הרבה בריאות ורוגע להעניק.
האני מון.. 

במסגרת מוסד שמואל נאמן אנחנו מתחילות (ד"ר קרן קפלן מינץ וד"ר ציפי עשת) מחקר חדש במימון קק"ל להערכה של הפעילות ביערות הקרן לבריאות הגוף והנפש.
אז הנה, כבר התחלתי במחקר ואני כבר מרגישה יותר טוב..

וכמובן, לשאר הטורים בבלוג.. 

Comments

Popular posts from this blog

62. הפח חכם, האנשים.. פחות..

56. הכלבים נובחים..

60. סוגרים מעגל