52. בשר ושאר ירקות

במהלך השיח על הפחתת פליטות גזי חממה עולה לדיון, כל פעם מחדש, נושא הצמחונות/ טבעונות. 
הסיבה לכך ברורה- כרבע מכלל פליטות גזי החממה הם גזים שאינם פחמן דו חמצני, גזים אלה- הכוללים מתאן, חנקן תת חמצני N2O, תרכובות פלואור ואחרים הינם גזים בעלי "אפקט חממה" (כושר בליעה גבוה יותר של קרינת ה IR החוזרת מכדור הארץ) גבוה יותר מהפחמן הדו חמצני, ולכן, קיימות בעולם תוכניות (אצלנו בצעדים ממש קטנים..) לטיפול ממוקד באותם גזים.
מתוך הרבע הנ"ל, בערך רבע מקורו במה שנקרא livestock- משק הבקר, בעיקר פרות אך גם כבשים וחזירים. משק חי זה פולט גזי חממה (בעיקר מתאן, בעל "אפקט חממה" פי 28 מפחמן דו חמצני) בשני אופנים: העלאת הגרה של החיה ו(אי) הטיפול בפרש, שיוצר תנאים אנאירוביים ופליטת מתאן. תעשיית גידול הבקר, מכלל תעשיית גדול החלבון מן החי, אחראית על כ-80% מפליטת גזי החממה ממשק זה.

בישראל, קיימת עלייה מתמדת בצריכת הבשר. בשנת 2000 צרכנו בממוצע 1.3 ק"ג לנפש לשנה בשר כבש, 16.5 ק"ג לנפש לשנה בקר ו 59 ק"ג לנפש לשנה עוף. 
בשנת 2018 כבר צרכנו (בממוצע, כמובן, כי רבים מקוראי בלוג זה מטים דרסטית את הממוצע כלפי מטה) 1.6 ק"ג כבש, 20.5 ק"ג בקר ו.. (אליפות עולם, רבותי!!) 64.9 ק"ג לנפש לשנה של עוף.

אני באמת לא מבינה איך אנחנו אלופי עולם, אם ככה נראית פיסטה ספרדית טיפוסית


אז לא, לא הפכתי לצמחונית במהלך שהותי כאן במדריד, אבל אני חושבת שבהתנהלות נכונה ניתן להפחית את כמות הבשר ולהנות מהחיים לא פחות מהקרניבורים.

האמת, די קשה להחמיץ כאן במדריד את ה"חמוניות"- מוזיאונים שלמים של רגלי חזירים ((JAMON הנמכרים בפרוסות או כרגל שלמה ממנה נפרס הבשר (כ 120 יורו לרגל) והאמת, אני לא מסוגלת לאכול את הדבר הזה, בלי קשר לאקלים ובלי קשר ליהדות.. גם כבש לא טעים לי.
אבל כן אני מנסה להמעיט באכילת בשר (בקר אני לא אוכלת מהטעמים הנ"ל) ועוף- לא כל יום.
וכאן נכנס הטיפ היומי. 
בשכונת מלסניה (בה אני גרה) יש בית של חסידי הארי קרישנה.
מדי יום, בין השעות 1400-1600 מוגשות כאן ארוחות משביעות, טעימות, צמחוניות בכלים רב פעמיים תמורת סכום של 7 יורו בלבד. אפשר להעמיס עוד ועוד, ככל שתרצה.
מה ששבה את ליבי הוא השקט והעובדה כי אין כמעט בזבוז מזון. מבשלים כמות מסויימת וכאשר היא נגמרת- אין עוד.
תבואו מוקדם ותהנו. בתיאבון





Comments

Popular posts from this blog

56. הכלבים נובחים..

62. הפח חכם, האנשים.. פחות..

60. סוגרים מעגל