44. יעדי ישראל לשימוש באנרגיה מתחדשת - למה זה לא יקרה?


המעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות הוא נדבך חשוב במאמץ המתוכנן של מדינות רבות בעולם להתמודד עם צרכי האנרגיה והאתגרים הסביבתיים, הכוללים הפחתת זהום אוויר מקומי והפחתת פליטות גזי חממה. על מנת להגדיל את העצמאות האנרגטית ולעמוד ביעדי הפחתת הפליטות הוצבו יעדים שאפתניים להרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות וצמצום השימוש בדלקים פוסיליים, צמצום הפקת חשמל מפחם (אגב, רק 8 מדינות באירופה הודיעו כי ישביתו את כל תחנות הכח המופעלות בפחם עד 2030)

אהה, כן, גם ישראל.

לאנרגיות מתחדשות (ובישראל הכוונה היא בעיקר שמש ורוח) יש פוטנציאל מבטיח כתחליף לדלקים פוסיליים בייצור החשמל. מחירי הטכנולוגיות האלה ירדו בצורה מעוררת התפעלות בשנים האחרונות. כבר כיום, במכרזים שמוציאה רשות החשמל בישראל מתקבלות הצעות ברמה של 15 אגורות לקווט"ש ( WOW!!! לעומת 27 אגורות לקווט"ש עבור ייצור חשמל מגז טבעי).
אולם, על מנת לממש את הפוטנציאל הזה, יש צורך להתגבר על מספר מכשולים כאשר אחד המאתגרים הוא התנודתיות בהספק המיוצר ברשתות חשמל בהן יש שיעור גבוה של שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים. בהיעדר פתרון הולם למיתון התנודתיות, התפוקה הרזרבית (שולי הבטחון) צריכה להיות מסופקת על ידי תחנות כוח פוסיליות שנצילותן יורדת (במידה כזו שלא ניתן לעמוד בה מבחינה כלכלית) ו/או להשתמש בטכנולוגיות אגירה של החשמל.
אתגרים נוספים כוללים התאמת מערכת ההולכה וניהול המערכת בצורה יעילה.

אז בהעדר תוכנית אב לאנרגיה, בהתבססות האובססיבית של משק האנרגיה בישראל על גז, ברפורמה הדורסנית לחיסול חברת החשמל (רפורמה נכונה ומוצדקת, אך בצורה שהיא מקודמת ומתקדמת, אני צופה עוד הרבה ברקסים בתהליך, שכן, יש לזכור שחברת החשמל תמשיך להיות זו האחראית על ההולכה של החשמל ועל חלוקתו, ולא באמת חשוב אם קוראים לזה "חברת בת"..), בהעדר ממשלה יציבה ובהעדר פעולה משותפת ומשולבת בין המשרד להגנת סביבה ומשרד האנרגיה (בנושא הפחם, בנושא הגז, בנושא הקמת תחנות כח קטנות בסמיכות ליישובים)- אפילו היעד המינימליסטי של שימוש ב 17% אנרגיות מתחדשות לייצור חשמל לא יושלם.
ומעבר לכך, חשמל מהווה רק כשליש מכלל צריכת האנרגיה הסופית במשק  (נכון לשנת 2015 הצריכה הסופית במשק של חשמל הסתכמה ב-4,742 אלפי שווה ערך טון נפט- שעט"ן מתוך סך של 13,174 אלפי שעט"ן). 
כך שגם אם נגיע ליעד הנ"ל בנושא החשמל, עדיין סך צריכת האנרגיה המתחדשת במשק תעמוד על 6% בלבד.
ממש לא לתפארת מדינת ישראל.



Comments

Popular posts from this blog

56. הכלבים נובחים..

62. הפח חכם, האנשים.. פחות..

60. סוגרים מעגל