32. אופנה במדריד. איך להישאר אופנתי וקצת לשמור על הסביבה

בגיליון האחרון של אקולוגיה וסביבה (וזו בהחלט המלצת קריאה לקרוא את המאמרים בתקופון הזה, המוכר ע"י הות"ת ככתב עת שפיט),  יש מאמר חשוב ומענין, שאני מבקשת להאיר עליו בזרקור שונה- 
לא שהפכתי לפאשיניסטה כאן במדריד, אלא שנראה לי שיש חוסרים במאמר. 
הכתבה מתארת את השפעות תעשיית האופנה על שלל היבטי הקיימות- השפעות סביבתיות והשפעות חברתיות כמו גדול הכותנה, השפעה על החקלאים ופועלי התעשייה, צביעת הבדים, פסולת, אריזה, אנרגיה ועוד. אך במאמר מאוד חסר לי נושא ה"תפעול", כלומר, השימוש בבגד (כביסה, ייבוש, גיהוץ). 
למשל, במאמר להלן מראים החוקרים כי כמעט 82% מההשפעות הסביבתיות של חולצת נשים מבד סינטטי (פוליאסטר) מתרחשות בשלב השימוש (18% בשלב הייצור ופחות מ 1% בסילוק). 97% מהאנרגיה המושקעת בחולצה לאורך מחזור חייה הוא בשלב השימוש. וזה ניתוח מחזור חיים של חולצה סינטטית, אז עכשיו תחשבו מה קורה אם מדובר בחולצה מכופתרת מכותנה שצריך, לא עלינו, לגהץ אותה?!..
ועכשיו יש התלבטות.. האם לרכוש בגד חדש או להמשיך ולהשתמש בבגד שאחרים כבר השתמשו בו..? אז כאן במדריד ובעיקר בשכונת מגורי מלאסניה, בעיקר הצעירים,  מתחברים לביגוד, נעליים ואקססוריז יד שניה. הכלכלה השיתופית כאן עובדת שעות נוספות.
הצעירים (וגם אני, מודה!) מחפשים מוצרים באיכות טובה, זולים ושגורמים קצת פחות נזק לסביבה, והם מוצאים את זה בחנויות כאלה של יד שניה.
לפני יציאתי לשבתון בדקי את הנושא וגיליתי שיש כאן במדריד מקדשים של וינטאז' ויד שניה והבאתי איתי במזוודה כמה סוודרים וחולצות שאתרום בסוף שהותי כאן ל HUMANA
וכן, כבר הצטיידתי כבר בכמה פריטים חדשים בשבילי אך משומשים במצב מצוין (כאלה שלא צריך לגהץ!!)




25 חנויות HUMANA פזורות ברחבי מדריד

אז לפני שאתם רצים לקנות נעלי אדידס כי מבטיחים לנו שהם ממחזרים נעליים ישנות לתוך הנעליים החדשות, או נייקי שמבשרת שהיא חברה שלא מנצלת ילדים, לפני שאתן מנקות את המצפון שלכן בשמלה חדשה שיוצרה ע"י "החברה מתחייבת להוסיף סיבים ממוחזרים לבד חדשני", עדיף לרענן את ארון הבגדים בבגד יד שניה.




Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..