22. מה משותף לזואי ולמכונית חשמלית


את העיסוק המקצועי ברכב החשמלי התחלתי יחד עם ד"ר ברננדה פליקשטיין ועוזר המחקר דאז, עמוס שטיבלמן, כבר בשנת 2010. במסגרת פרויקט של האיחוד האירופי. תכלית החלק שלנו במחקר, שהיה בעצם פרויקט של בטר פלייס, עליה השלום, היתה להראות כיצד רכב חשמלי מפחית את זהום האוויר בעיר. מאחר והזיהום מהחשמל הוא פונקציה של תמהיל הדלקים המשמשים לייצורו, הרי שככל שייצור החשמל נקי יותר התועלת ממעבר להנעה חשמלית גדולה יותר. תוצאות המחקר שלנו התפרסמו כאן
במחקר גם בצענו ניתוח  מחזור חיים לכל נושא הטעינה, אבל זה כבר סיפור אחר..
אין ספק, שבטר פלייס הקדימה את זמן הרכב החשמלי, אין ספק שהמודל העיסקי שהציגה היה תאוותני וחמדני. אין ספק, כי עמדות הטעינה להחלפת הסוללה הן רעיון שראוי היה לשקול אותו, לנסות אותו בקנ"מ קטן ובטח שלא לפזר (למיטב זכרוני) כ 40 פילים לבנים ברחבי המדינה. אבל אין ספק, שהמכונית החשמלית היא כאן ובגדול.
אפילו בישראל, שניכוותה במיזם הנ"ל, השוק של כלי הרכב החשמליים (פרטיים, אוטובוסים) מתעורר. המדינה (בעידוד המנהלת לתחליפי נפט ותחבורה חכמה במשרד רוה"מ ומשרד האנרגיה) מקדמת עמדות טעינה בערים, מנגישה ומקלה את תהליך ה"תדלוק".
עפ"י התחזיות שפרסמנו במחקר שעשינו במוסד נאמן יחד עם חברת EV CONSULT ההולנדית, עד שנת 2025 מספר הרכבים החשמליים בישראל צפוי להגיע לכדי 200 אלף רכבים (כ-5% משוק הרכב הישראלי) ויידרשו בישראל כ-150 אלף עמדות טעינה פרטיות וכ-13 אלף עמדות טעינה ציבוריות. הרשויות המקומיות יצטרכו להיערך לצורך במאות עד אלפי עמדות טעינה ציבוריות בשטחן.
במסגרת זו עידן ליבס, שעובד איתי במוסד נאמן, ממשיך לקדם את הנושא: ליווי פרוייקטים של הקמת עמדות, לווי פרויקטים של שימוש בכלי רכב חשמליים לא רק במגזר הפרטי, הכנת מדריך לרשויות המקומיות,
ולעשות הכל כדי לחשמל את התחבורה.
שלא תבינו לא נכון. עצם העובדה שרכב עם מנוע בעירה פנימית מוחלף ברכב חשמלי לא יעשה את השינוי המיוחל בכל שקשור לתחבורה ותחלואיה בישראל. הרכב החשמלי עומד אותו זמן בפקק וגורם לנזקים עצומים במשק, דורש את אותן תשתיות כבישים ומחלפים הנוגסים בשטחים הפתוחים ההולכים ונכבשים תחת שלמת הבטון והמלט וגם מעורב בתאונות דרכים. אמנם, רכב חשמלי יזהם פחות את האוויר וירעיש פחות, אבל אם המדינה תמשיך לעודד אותנו לנסוע ברכב הפרטי במקום לעודד שימוש בתחב"צ בצורה מכבדת ומכובדת, עבודה מהבית, נסיעות שיתופיות ורכבים שיתופיים ועוד, לשם הקטנת התלות שלנו ברכב – עשינו מעט מאוד!

אז, כפי שאתם רואים- זואי בבנימינה ובמדריד בו"ז



Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..