19. על שריפות, חום קיצוני.. והקיץ ההוא, של 2003


את הקיץ של  2003, לחדי הזיכרון שבינכם, ביליתי בגנט שבבלגיה. אירח אותי פרופ' וילי ורסטרטה, חבר טוב של פרופ'  יוריק אבנימלך. את החודש הראשון ביליתי יחד עם פרופ' מיכל גרין מהטכניון, מי שמשמשת היום כיו"ר האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה ולאחר שהיא כבר סיימה את תרומתה למדע, עברתי לגור בעיירה ליד גנט.
ואז גם התחיל הסיוט. מזג האוויר התחמם בצורה קיצונית, נסיעה באוטובוס או ברכבת היתה סיוט שכן, הכל עם חלונות כפולים וללא יכולת לפתוח. על מזגן אין מה לדבר.
בדיעבד, הסתבר שהקיץ הזה גבה את חייהם. חיים של עשרות אלפים!!  זה היה קיץ שהמושג שינויי אקלים/ התחממות גלובלית היה כל כך מוחשי ולא ניתן להכחשה. זה היה קיץ שאירופה הבינה שגם חייבים לעשות, ולעשות הרבה כדי לעצור את הטירוף הזה וגם לעשות הרבה כדי להיערך להשפעות של האקלים הפסיכי הזה- גלי החום, השריפות, הגנים הציבוריים שאין בהם בכלל מערכת השקייה והכל מתייבש..
אבל אני הייתי מוטרדת מחיי היום יום: את האשפה הרגילה נדרשתי לאסוף בשקיות שעליהן הודבקה מדבקה. ככל שהשתמשתי ביותר שקיות, זה עלה לי יותר. ברור שדחסתי, דרכתי, קווצ'צ'תי כל דבר כדי להשתמש בפחות שקיות.
את הפסולת האורגנית אספו באותה עיירה פעם אחת בשבוע. פעם אחת בשבוע עם טמפרטורה שעוברת כל יום את ה 40 מעלות. ברור- זבובי פירות, סרחון, מתכון בטוח להרתיע אנשים מלהפריד אשפה לרטוב ויבש.
אז אנשים נרתעו ובבוקר, על גדת הנהר, נמצאו הרבה מאוד שקיות של אשפה אותן הוציאו בחשכת הלילה התושבים. ואז, העיריה הפעילה מנגנון מיוחד בו אספו את השקיות המסריחות ופזרו סיד על הגדות. סיד כדי למנוע ריחות, התפשטות של מחלות והרחקה של ג'וקים.
בנוסף, ביום שישי, האחרון של כל חודש, יש להוציא את כל הזכוכית לפתח הדלת. ואני, זבלנית ידועה, שמחתי להוציא את המלאי שהצטבר, אבל הוצאתי את החבילה והנחתי אותה מימין לדלת. אבל הייתי צריכה לשים משמאל! לא אספו לי את הזכוכיות!!!! (אבוי!!). כל החבילה חיכתה לי חודש שלם עד הפעם הבאה!
כשהילדים ויוסי הגיעו לביקור נסענו לחבל הפלנדרס ולארדנים ההרריים, חשקה נפשנו לשוט בנהר. אבל "the river is closed " אמרו לנו כשהגענו לאחת מהאטרקציות שסומנו במדריך. למה סגור? כיוון שמרבית הסחורות שמועברות בבלגיה, מועברות בנהר. לכן, סגרו את כל היובלים, רק כדי להשאיר מספיק מים לתעבורה של הסחורות.
את הנושא של טיפול בפסולת כאמצעי להפחתת פליטות גזי חממה אני מכירה עוד מהמחקר שעשיתי במהלך הדוקטורט, אבל את ההשפעות אני מכירה מקרוב משנת 2003. גל החום הזה באירופה שבר את שיאי החום מאז שהחלו באירופה המדידות בשנת 1850.
וזה תמיד מזכיר לי את השיר הזה של אריק אינשטיין.. כמה חם..
אומרים שהקיץ במדריד חם וקשוח. אני מקווה לשרוד 😊

Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..