17.הכדור שלנו

     אחת פריבילגיות של שבתון זה שאת, בגדול, אדונית לזמן שלך ויכולה להשלים כמה וכמה משימות שישבו על הטאסק ליסט ולא הצלחת להגיע אליהן.
אחת מהן היתה לצפות בתוכנית של ה BBC- Our Planet(נטפליקס)
הפרקים השונים, ערוכים להפליא, ומגישים טבע פראי, יפהפה, מצולם עם טכנולוגיות מדהימות (שווה גם לצפות בבונוס, כיצד צולמה הסדרה. עם זאת, אני חייבת לציין כי כבר ראיתי סרטי טבע שצולמו עם רובוטים שנראים חלק מהעדר או חלק מלהקת הקופיפים, עם רחפנים ושאר שיטות חדישות) שגורם לך, שוב ושוב, להתרגש, להתאהב, להבין שהעולם שלנו מדהים, ואנחנו חשופים ומכירים רק חלקים קטנטנים ממנו.
מדי פעם, מציין דוד אטינבורו, הקריין האגדי של סרטי הטבע כבר עשרות שנים, שהאוכלוסייה של מין זה או אחר התדלדלה ב 50 ואף ב 90% בחמישים השנים האחרונות וחייבים לעשות משהו כדי לעצור זאת. במשפט הבא כבר יש קריאת הרגעה- לטבע יש כוחות מדהימים לשקם את עצמו גם כאשר יש דיג או ציד יתר (די באמנות בינלאומיות כדי להחזיר את המצב כמעט לקדמותו), גם כשהשפעות שינוי האקלים פוגעות באלמוגים, פוגעות בצמחיה ובעלי החיים, בצורות קשות מחלישות את התאו שכבר לא יכול לברוח משיני הטורף.. (זה ממש בידיים שלנו להחזיר את הגלגל ולמנוע את המשך הנזקים). ואם אתם ממש חרדים לעתיד הכדור, תוכלו להכנס לאתר המוצג בסוף כל פרק ולראות מה תוכלו אתם לעשות כדי לשמור על הכדור. 
כל הסדרה הזו נעשתה בשיתוף WWF- World Wildlife Fund
אני באמת לא מצליחה להבין אם זו נאיביות, טעות, טפשות או הליכה זהירה בין אינטרסים עיסקיים של הבי.בי.סי  אבל המסר הרגוע והמרגיע שמתקבל הוא לא טוב. ממש לא טוב!
התמונות המרהיבות לא משקפות את אי ההפיכות של תהליכים בטבע. מינים שנכחדים לא ישובו עוד ואת הוואקום יתפסו מינים אחרים שלא משרתים את אותן מטרות כמו המינים המקוריים שנארגו לתוך כל המארג המדהים הזה. גם אם נפסיק היום לפלוט גזי חממה (ולפי הנתונים, לא רק שזה לא קורה, אלא שכמות הגז"ח הנפלטת רק עולה ועולה) הנזקים כבר מתרחשים לנגד עינינו והתהליך אינו הפיך.
דווקא בסדרה כזו, הנצפית ע"י מיליונים בעולם, הייתי מצפה לראות תמונות קשות. תמונות של קופים שבית הגידול שלהם נכרת לטובת עוד מטע של דקלים ליצור שמן, סביבה ימית שנכנעת לכמויות אדירות של מיכלי פלסטיק,  בתי גדול שנהרסים תחת גלגלי טרקטורים..   
כדור הארץ על מגוון האוקיינוסים, מדבריות, סוואנות, הרים ויערות גשם הוא מדהים ואנחנו, מצידנו, בהחלט עושים הכל כדי להרוס אותו.
ממש כפי שמדגים זאת הגרדיאן הבריטי




אני לא יוצאת כאן בקריאה לחזור למערה. אבל יש כמה וכמה דברים שהם כן בידינו- לא לצרוך כמו משוגעים, להשתמש במשאבים טבעיים לצרכים כמו ייבוש כביסה (שמש ורוח) ולשטיפת מכוניות (כן, אני יוצאת בגשם לשטוף את המכונית שלי..), לצמצם נסיעות ברכב פרטי  וככל האפשר להשתמש ברגליים, אופניים או תחבורה ציבורית (וזו כמובן, קריאה לממשלה ולרשות המקומית לקדם פתרונות כאלה), לאכול אוכל מקומי (והמהדרים גם יעודדו מעבר לצמחונות או טבעונות). וכמובן, חלקן של הממשלות בכל הסיפור הזה הוא עצום- לקדם רגולציה מחמירה וגם לאכוף אותה (!!) בכל הקשור לייצור, לצריכת משאבים, לפליטה של מזהמים, בכל הקשור לקידום טכנולוגיות נקיות יותר, לחינוך הציבור (גם עם מקלות וגזרים) להיות שקולים יותר ומתחשבים יותר במה שנותן לנו הטבע.
לסיכום, הסדרה של ה BBC יותר משווה צפיה, אבל, ללא ספק את המייל האחרון הם לא הלכו. חבל.


Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..