15. כל המרבה, הרי זה משובח או קצת על אחריות סביבתית


המשבר הסביבתי הוא תוצר של תהליכים משלימים. מצד אחד- הביקושים הגוברים לחומרים ולאנרגיה, הגורמים לכילוי משאבים, לניצול יתר שלהם ול"אוברדראפט" עולמי במחצבים, נפט, מים, אוויר נקי ומתכות נדירות. מן הצד האחר, יש עודף ייצור והשלכת הפסולות לסביבה, שממלאים את העולם בזיהום אוויר, מים וקרקע. גם כאן אנו מייצרים אוברדראפט בכושר של הכדור שלנו לשאת את כל הפסולת הזאת.
לתוך המערכת הזו נכנסות חברות עיסקיות, שלכאורה, ממש באות להציל את העולם. המינוח המקובל הוא "אחריות סביבתית" או "אחריות תאגידית"- תהליך פנים וחוץ ארגוני שתכליתו לשפר את הביצועים הסביבתיים והחברתיים של הארגון.
אחת מהן היא איקאה. המחויבות של איקאה לעולם מרשימה. ראו כאן  
כך למשל, איקאה התחייבה לגדל כותנה בצורה בת קיימא (מה זה אומר בדיוק?  ללא שימוש בדשן? ללא שימוש במים שפירים? ללא השקעת אנרגיה? איקאה מצהירה כי הכותנה מגודלת עם פחות מים ופחות דשנים וחומרי הדברה. מה זה "פחות"??- לא מצוין), איקאה לקחה על עצמה מחוייבות להשתמש בעץ ובבמבוק שגודל בצורה מקיימת (sustainable).
אז בדקתי. איקאה מציינת באתר שלה כי 90% מהבמבוק שהיא משתמשת בו במוצריה מגודל בסין ויש ליערות אישור של ארגון  FSC (הארגון בודק את אופן ניהול היער ומעניק אישור, סרטיפיקט, שאכן היער לא רק מבטיח אלא גם מקיים). להפתעתי, גיליתי באתר של הארגון בדו"ח מיום 6.5.19 כי (רק) כמיליון הקטאר בסין קיבלו את אישור הארגון (מתוך כמעט 100 מיליון הקטר שקיבלו את אישור הארגון נכון למאי 2019). אז אם אנחנו מאמינים לאיקאה, כמעט כל הבמבוק שהיא משתמשת בו מגודל באותם מיליון הקטר שקיבלו אשור
תודו, קצת מוזר.
הבוקר מצאתי בכניסה לבניין בו אני גרה במדריד ערימה של 10 קטלוגים חדשים כל אחד בן 282 עמודים (כמובן, מודפסים על נייר ממוחזר). למעלה מ 3 מיליון איש גרים במדריד ועוד 3 במטרופולין הסובב את הבירה הספרדית. הערכה צנועה שלי היא כי בלילה חולקו כאן לפחות 2 מיליון קטלוגים כאלה.
הקטלוג מקסים. צבעוני. מלא פתרונות אחסון לשים בהם את כל הדברים המיותרים שנרכוש במחיר לא גבוה במיוחד בסייל הקרוב של איקאה. הקטלוג מכיל מאות, אם לא אלפי, מוצרים מעציץ עד מטבח מדוגם מכרית ועד מערכות ישיבה מהודרות. רק תקנה.
בעמוד 147 בקטלוג ממש התרגשתי לקרוא כי החברה כל כך מחוייבת לסביבה, כך שעד 2020 היא תטע יותר עצים מסך הכמות שתדרש לצורך הייצור של מוצריה. ממש וואו.

איקאה לא לבד. הרבה חברות מתחייבות להגדיל את סך השימוש שלהן באנרגיות מתחדשות, מתחייבות למחזר אחוזים הולכים ועולים של הפסולות שהן מייצרות, להפחית את כמות המים בהן הן משתמשות ולטעת עצים. אבל, בסופו של דבר, החברות האלה רוצות שנקנה את המוצרים שלהן, וכל המרבה הרי זה משובח. 
לחברה (=פירמה). לא לסביבה.

Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..