7. קבלת שבת


אתמול, יום שישי, 12.4.19, ז' בניסן, הייתי לראשונה בחיי בתפילה ובקבלת שבת בבית כנסת. חברתי היקרה ברננדה (ה-ד"ר ברננדה פליקשטיין, בשבילכם) נמצאת כאן עם מיכל ומיטל, שתי נשים דתיות שהיה להן חשוב לקבל את השבת בבית הכנסת.
בית הכנסת לא מאוד מפואר, אבל מתוחזק היטב ובתפילה, בטח היו יותר מ 100 איש.
מבחינתי, כמי שמגדירה עצמה בכל סקר שהיא חילונית בלי להתבייש, היה בחוויה משהו עמוק ומרגש מאוד.
ראשית, עצם העובדה שקהילה יהודית, שומרת על הווי ו"תזרים" תפילה וכללי התנהגות (עם שינויים בין אשכנזים וספרדים שבחיים לא הייתי ה עולה עליהם בלי ההסברים של מיכל ומיטל), רב הקהילה שמסביר את חשיבות שבת גדולה לפני חג הפסח, שמפלפל משפטים (בספרדית בתיבול עברית) על חג החרות ועל הדיברות שחרוטות (הדיברות הן אלה שמאפשרות לנו חרות), על גדולת המחשבות המנותקות מהווית העולם הזה- מעוררת התרגשות והזדהות.
מעבר לכך, באופן אישי, היה זה יום השנה השישי ללכתו של חמי, עליו השלום, משה אילון מאיתנו. בבית הכנסת הרגשתי מאוד קרובה אליו וראיתי שהוא קורץ לי ומברך אותי ב"שבת שלום" שלו (משה היה בנו של רב קהילת פרנקפורט, שנרצח במחנה ריכוז יחד עם אישתו הרבנית ובתו).
משה עלה לארץ בגיל צעיר, מיד אחרי ליל הבדולח, ובשלב מסוים הצטרף לצבא הבריטי כנהג בחיל התובלה. המפקד שלו היה- שמואל, סם, נאמן. אותו שמואל נאמן שלימים הקים את מוסד נאמן בו אני עובדת וחוקרת ומנסה להיטיב את הסביבה בה אנו חיים. כן, כן- עוד מעגל נסגר.
אם אתם ממש מתעניינים בהיסטוריה, סבא משה כתב בצורה מסודרת את קורות חייו. את הסיפור הפכה ביתי לבלוג, שהתפרסם מדי מוצאי שבת במשך 52 שבועות. תוכלו למצוא הכל כאן: כך זה היה אצלנו-  זכרונות סבא משה http://sabamoshe90.blogspot.com/

ומעבר לכך, ממש אתמול הובא בבריתו של אברהם אבינו הנין החמישי של משה (מהצד של אח של יוסי), כך שאני ממש בטוחה שסבא משה היה אתמול ממש, אבל ממש, מאושר! מזל טוב לרך הנולד, ברוך הבא למשפחה.
אז סביבה זה גם משפחה, אנשים, חברים, קהילה והם חשובים לא פחות לסביבה הנפשית של האדם. שבת שלום

Comments

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..