4. הדוקטורט

4. הדוקטורט

יום שישי בבוקר, גשם טורדני בחוץ.. אז אני מנצלת את הזמן לעוד פוסט..
לאחר שהשלמתי את המסטר, לא לגמרי הייתי סגורה על הצורך לעשות דוקטורט. בכל זאת, מחוייבות גדולה, 3 ילדים קטנים בבית..
ואז נתקלתי בידיעה הזו:
Confusion over whether aseptic packages can be recycled led to a 1990 ban on them in Maine.
זהו איסור שהוטל במדינה מיין בארה"ב בשנת 1990 על השימוש באריזות אספטיות (אריזות מלמינאט של פלסטיק/ אלומיניום/ קרטון, המשמשות לאריזת מיץ וחלב עמיד). האיסור נבע מכך שאריזות אלה לא היו ניתנות למיחזור.
אבל, מחקר שעשה שימוש במתודולוגיה של ניתוח מחזור חיים (LCA) בעצם, הביא לבטול האיסור ב 1994.
המחקר הראה כי כאשר אורזים מיץ באריזה אספטית, בעצם, חוסכים אנרגיה בהובלה (המוצר נארז בקופסאות מרובעות, שהן יעילות מאוד בהובלה ואין צורך להוביל את המיץ בקירור), חוסכים אנרגיה בסופר (כי, כאמור, המוצר "עמיד"), בגלל חיי המדף הארוכים של המוצר (שעבר עיקור ונמצא בתנאים אספטיים) הפוטנציאל לבזבוז המיץ בגלל קלקול מיקרוביאלי נמוך ובנוסף, הילדים במדינת מיין נוהגים לקחת קופסאות מיץ כאלה לבית הספר וממנו הם מקבלים כשליש מצריכת ויטמין C יומית שלהם. נכון, מימנה את המחקר חברת טטרהפאק, החברה הגדולה ביותר לייצור אריזות כאלה בארה"ב, אבל, בום! מחקר הביא לבטול החקיקה המגבילה והאריזות חזרו לשימוש חוקי.
זה בדיוק מה שהחלטתי שאעשה כשאהיה גדולה! לעשות דוקטורט שיעשה שימוש בכלי המדהים הזה של ניתוח מחזור חיים, לייצר מחקר מושכל ומבוסס מדע ולקדם קבלת החלטות על בסיס מחקר.
הדוקטורט שלי כלל 5 מאמרים שפורסמו בספרות המקצועית ולמרות שהנושא לא היה בדיוק ב"שטאנץ הטכניוני" (יותר מדיניות וכלכלה ופחות הנדסה), סנאט הטכניון העניק לי את תואר הדוקטור בשנת 2000 בגלל החידוש במחקר שלי ובגלל הפרסומים המכובדים. יוריק אבנימלך ומוטי שכטר המשיכו להנחות אותי.
גם כיום, כאשר משרד החקלאות בישראל שוקל אריזה של פירות וירקות בטרם שיווקם עטופים ביריעות פלסטיק, על מנת להפחית פחת ובזבוז, הדרך היחידה לוודא האם המהלך נכון כלכלית וסביבתית- הדרך היחידה לעשות זאת, היא ע"י מחקר שבוחן את כל החלופות ומעריך את כל ההשלכות עם וללא האריזות האלה. ניתוח מחזור חיים!

למעשה, משנת 2001 אני מחלקת את עולמי המקצועי בין אוניברסיטת חיפה ומוסד שמואל נאמן בטכניון.
מגיעה לכל מחקר נטולת "דעה קדומה", לא מסמנת מטרה ואז עושה את ההנחות כדי להוכיח את הטענה אלא מגיעה אחרי קריאת הספרות, גיבוש השערות ואז יציאה לדרך. לא לבד. עם עמיתים וסטודנטים, שמעשירים את המחקר, החשיבה והדרך.
 Espero que estés satisfecho con el blog

Comments

  1. ביג לייק. אז תפתרי לי סופית את
    ההתלבטות...במקום העבודה, כוסות זכוכית או חד פעמי שעובר קומפוסטציה????

    ReplyDelete
  2. בלוג מרתק. בהצלחה ��

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

12. לכבוד יום העצמאות- על חקלאות וסביבה

34. ריבאונד

56. הכלבים נובחים..