29. אנרגיה מתחדשת בספרד

 נושא האנרגיות המתחדשות בספרד הוא נושא סופר מענין. כיום,  סך ההספק המותקן של מתחדשות עומד על 40% ואילו בפועל (בהינתן הזמינות של הרוח והשמש) ייצרו חשמל מאנרגיה מתחדשת בהיקפים מרשימים: במחצית הראשונה של 2019 כ 28,000 גיגהוט שעה מרוח (22.6%), 20,000 גיגהוט שעה מהידרו (16.9%) ו 4.6% מהשמש. זה למעלה מ 45% מקורות מתחדשים לייצור חשמל.  היעד השנתי לסך מקורות האנרגיה לסך השימושים (כולל לתחבורה, ייצור חשמל ולחום) לשנת 2020 הוא 20%. 
לשם השוואה, אצלנו רק ייצור החשמל (שהוא קצת יותר משליש מכלל צריכת האנרגיה בישראל) בקושי מגרד את ה 5% ובכלל זה גם דודי השמש וגם הפאנלים הסולריים- על הגגות, בשדות נרחבים- בעיקר בנגב ובערבה, טיפונת רוח וטיפטיפונת תחנת כח הידרואלקטרית בכפר הנשיא.  מפסולת יש גם הפקה מעטה של אנרגיה. היעד אצלנו לייצור חשמל ממקורות מתחדשים לשנת 2020 עומד על 10%. אצלנו, חברים, בכלל לא מדברים על כלל שימושי האנרגיה, אלא על חשמל בלבד.
ספרד מיצבה את עצמה בשנים 2007-2010 כמדינה השנייה באירופה (אחרי גרמניה) בכל הקשור למתחדשות.
סובסידיות ניכרות ניתנו למתחדשות, וגם היה לספרדים שכל להתנות כל פרויקט גדול של מתחדשות בכך שלפחות חלק מהעבודה תישאר בידיים ספרדיות. כלומר, אם יצא מכרז לשדה סולרי, הרי שהמכרז חייב את הזוכה, גם אם הינו קבוצה מגרמניה או מישראל, לרכוש חלק מהתשתיות (ברזלים וריתוך, לדוגמא) וחלק מכח האדם שיהיה ספרדי.
הצעה ברוח זו הצעתי לעוזי לנדאו כשהיה שר האנרגיה בשנת 2010.
עם ירידת מחיר הפאנלים הסולריים ירדה גם הסובסידיה הממשלתית (גם אצלנו) והפכה להיות בסגנון של מונה-נטו. כלומר, אתה משקיע הון עצמי בהתקנת הפאנל, מייצר חשמל, משתמש בו ורק על החשמל הנותר אתה מקבל פרמיה.
המצב הזה עצר לחלוטין את שוק ההתקנות הפרטיות בספרד.
בנוסף, גם המשבר הכלכלי של 2008-9 גם הוא גרם לעצירה של התחום.
בתחילת אפריל 2019, קצת לפני הבחירות הכלליות כאן, אושר צו מלכותי הקובע "מס שמש" (
SUN TAX, הראשון מסוגו בעולם).
המס הזה מאפשר יצירת קואופרטיבים של אנרגיה סולארית ושיתוף בין יצרנים פרטיים לצרכנים פרטיים. כמה חודשים אחרי חתימת הצו כבר מזהים כאן התעוררות מחודשת.


בתמונות, אנרגיה הידרואלקטרית- מתקנים כאלה קיימים כאן כבר מתחילת המאה העשרים (רוטנברג הקים את התחנה בנהריים שפעלה החל משנת  1932), על כל רכס טורבינות רוח (גם ספרד נמצאת במסלול נדידה של ציפורים ובכל זאת, שעור הפקת החשמל מרוח מרשים) וכמובן, סולארי (ראינו בטיול באנדלוסיה גם מגדל שמש מסנוור, גם שקתות וגם פוטוולטאי).


מסקנה- השמש זורחת במערב


Comments

Popular posts from this blog

62. הפח חכם, האנשים.. פחות..

56. הכלבים נובחים..

60. סוגרים מעגל